Jeza

on .

Kriva obtožba vodi do bolečine in ogorčenja. A ob neki priliki je Buddha opozoril svoje učence, da bi si ustvarjali nepotrebne težave, če bi postali jezni ali vznemirjeni zaradi ljudi, ki krivično kritizirajo Buddho, dhammo ali sangho. Vprašal jih je, če so, kadar so jezni, sposobni jasno in objektivno opozoriti, na katerih točkah so napadi neupravičeni. Menihi so priznali, de ne bi bili sposobni. Buddha je rekel, da bi morali z mirnim umom »razkriti, kar je lažno in to prikazati kot lažno« rekoč: »Zaradi tega in tega razloga je to napačno, neresnično, te stvari ni v nas, tega ne najdemo med nami.«

Ideja popularna zahodna kulturna je, da je lahko jeza v določenih okoliščinah – na primer, ko se zoperstavljamo krivici – krepostna. Postalo je običajno verjeti, da je v teh primerih edina alternativa jezi ravnodušnost ali obup.

Z budističnega stališča je dovoliti, da jeza vstopi v um, tako kot dovoliti, da se zakuri ogenj na suhih gozdnih tleh. Zajame cel um in izkrivlja presojo. Jeza naredi um kratkoviden in grob, nesposoben zaznavati subtilnosti in kompleksnosti  situacije. Iz nasprotnikov ustvarja demone, medtem ko opravičuje lastne napake. Jeza lahko priskrbi motivacijo, a to je motivacija neumnih in na koncu ne reši ničesar.

Kaj mi je všeč in česar ne maram

on .

V sodobnem svetu s poudarkom na osebni neodvisnosti, je to, kar mi je všeč, in to, kar mi ni všeč postalo neizmerno pomembno. V teh časih veliko ljudi določi, kdo so, glede to, kaj jim je všeč ali jim  ni všeč. Pravzaprav je bilo to do neke mere vedno tako. V prvem govoru je Buddha govoril o trpljenju, ki se pojavi z ločitvijo od tistega, kar nam je všeč, in združitvijo s tistim, česar ne maramo. Če svet vidimo preveč skozi oči tega, kar nam je všeč, česar ne maramo in za kar nam je vseeno, zožimo in osiromašimo naš um. Pohlep se hrani s tistim, kar nam je všeč, odpor s tistim, česar ne maramo, medtem ko otopelost in brezbrižnost rasteta z ravnodušnostjo.

Vendar se stvari, ki so nam všeč, ki jih ne maramo in do katerih smo ravnodušni, spreminjajo. In če se spreminjajo, kako bi lahko bile to, kar mi v resnici smo? Celo v primeru stalnih všečkov, ne-všečkov in ravnodušnosti, nas podrobno opazovanje privede do zanimivih rezultatov. Trenutek za trenutkom opazujte občutke, ki se pojavijo, ko na primer uživamo v nečem, kar nam je všeč – recimo priljubljeni hrani. Če brez predsodkov pogledamo, lahko opazimo dosti več nevtralnih občutkov, kot jih pričakujemo, in morda celo kak trenutek neprijetnih občutkov. Soodvisnost med biti všeč in prijetnim občutkom ni tako nedvoumna. Ideje biti všeč in ne marati in biti ravnodušen lahko zakrivajo in popačijo našo izkušnjo življenja. Buddhova pot je vzgajanje zanimanja, radovednosti, veselja, da pogledamo globoko vase v sedanjem trenutku.

Novice

  • Offering Lunch to the Community (04. 12. 2021)

    Samanadipa Hermitage always appreciates support in the kitchen. There are currently six bhikkhus resident at the Hermitage. If you would like to help us with the help in the kitchen just for a day, please let us know by writing to This email address is being protected from spambots. You need...

  • Prihod bh. Nyanamolija (23. 10. 2021)

    Bh. Nyanamoli bo prišel v samostan Samanadipa 30. oktobra. Bhante Nyanamoli je prejel upasampadsko posvečenje v tradiciji tajske gozdne meditacije in od leta 2005 živi samostansko življenje. Zadnjih osem let je živel na Šrilanki. Njegove govore Dhamme, spise in videoposnetke na Youtube o...

  • Namenitev deleža dohodnine 1% (10. 10. 2021)

    Zakon o dohodnini omogoča davčnim zavezancem, da sami odločate, komu boste namenili do 1,0-odstotni delež odmerjene dohodnine, ki ga država namenja za financiranje splošnokoristnih ustanov. Davčni zavezanci lahko torej del dohodnine, ki ga od vas v vsakem primeru vzame država in ne pomeni...

  • OTVORITEV "BUDDHOVEGA LETA" IN SIMPOZIJ "V ISKANJU BUDDHE" (22. 08. 2021)

    OTVORITEV "BUDDHOVEGA LETA" IN SIMPOZIJ "V ISKANJU BUDDHE" Simpozij, posvečen 2500. obletnici smrti Siddharthe Gautame Buddhe 26. in 27. avgust, Kosovelova dvorana Cankarjevega doma, Ljubljana V organizaciji: Srednjeevropski raziskovalni inštitut Søren Kierkegaard, Ljubljana Kulturno umetniško...

  • Bhikkhu Ordination - 4th July (17. 06. 2021)

    ENGLISH   Sāmaṇeras Ñāṇadīpo and Sīhacitto will be requesting full acceptance into the Bhikkhu Saṅgha on Sunday, 4 July. It will be a historical event since this is going to be the first Upasampada in Slovenia! The Upajjhaya (Preceptor) is going to be a Thai senior monk, Tan Ajahn Somphon of Wat Charoen...

(C) SloTheravada, 2021