Dukkha
V noči, ko je postal razsvetljen, je Buddha postal prebujen tako do narave štirih plemenitih resnic kot do pravilnega načina, kako jih razumeti. Kasneje je povzel:
»Dukkho je potrebno popolnoma razumeti.
Vzrok dukkhe je potrebno opustiti.
Prenehanje dukkhe je potrebno uresničiti.
Pot, ki vodi do prenehanja dukkhe, je potrebno vzgajati.«
Tako se moramo med našo prakso nenehno spraševati:
Kje je dukkha točno sedaj?
Kateri vzrok je potrebno opustiti?
Kakšno prenehanje te dukkhe je mogoče uresničiti?
Katere dejavnike poti bi morali vzgajati?
To je zelo praktičen pristop. Nedavno mi je nek učenec povedal, da se boji duhov. Vprašal sem ga: »Točno sedaj trpiš zaradi duhov ali zaradi tvojega strahu pred duhovi?« Odgovoril je, da trpi zaradi strahu. Rekel sem: »Potem je to tvoj problem.« Nadaljeval sem in ga učil, kako opazovati telesne in mentalne izraze straha in kako jih opustiti.
Redko sem slišal, da bi duhovi mučili ljudi, razen v knjigah in na televiziji. A vsak dan slišim za ljudi, ki jih muči strah. Ko se soočamo z dnevnimi izzivi, je pomembno določiti resnično težavo.
- adžan Džajasaro