Razumevanje človeške narave
Buddhova učenja, ki so zabeležena v Pali kanonu, lahko razdelimo v dve kategoriji:
-
Trditve o naravi bivanja - »kakšna je narava stvari«.
-
Nasvet, kako na najboljši način živimo kot človeška bitja.
Ti dve kategoriji sta povezani. Buddha je učil, da je najmodrejši način življenja najboljše določiti v luči omejitev in možnosti, ki nam jih nudi »narava stvari«. Buddhov neprekosljiv genij lahko cenimo, zaradi njegovega odkritja resnične narave človeške eksistence in njegove zmožnosti snovati način življenja v harmoniji z le-to.
Ena od Buddhovih osrednjih izjav o človeški naravi je, da je naše temeljno napačno razumevanje človeške narave zelo pomembno. Odločilno je, da se naša nevednost manifestira kot instinktivna vera v trajen, neodvisen jaz v središču našega bitja. Naša življenja so predvsem motivirana z željo služiti potrebam tega namišljenega jaza. Ta nevednost in njena spremljevalka želja sta v koreninah človeškega trpljenja. Drugo od Buddhovih bistvenih trditev je bolj optimistično. Izjavil je, da je nevednost in želje in trpljenje, ki ga povzročajo, mogoče popolnoma odstraniti s sistematičnim treningom našega obnašanja, čustev in mišljenja, kar je imenoval plemenita osemčlena pot. Če sledimo osemčleni poti za našo dobrobit in srečo in dobrobit in srečo drugih, izpolnjujemo največji potencial človeških bitij.
- adžan Džajasaro