(Dh 19) Dhammapada - Dhammaṭṭha Vagga - Sodba
256.–257.
Kdor zna hitro presoditi
kaj je prav in kaj ne, še ni sodnik.
Ko modrec previdno presodi oboje,
tako dobro kot slabo
in potem sodi brez naglice,
pravično in nepristransko –
ta je pravi varuh Postave,
ta se pravično imenuje »sodnik«.
258.–259.
Kdor samo veliko govori,
še ne pomeni, da je modrijan.
Kdor pa je miren, brez jeze in strahu,
ta se pravično imenuje »modrijan«.
Tudi kdor samo veliko govori,
še ne pomeni, da je razumel Postavo.
Kdor pa neposredno vidi to resnico,
tudi če sliši samo nekaj besed
in ne zanemarja te resnice –
temu upravičeno rečemo, da razume Postavo.
260.–261.
Komur osiveli so lasje,
še ne pomeni, da je starešina.
Tisti, ki je dosegel tako starost,
je lahko le »star in prazen«.
Kdor pa pozna resnico in Postavo Narave,
kdor ne želi slabega, je zadržan in obvladan,
pravi modrec, brez madežev –
ta se upravičeno imenuje »starešina«.
262.–263.
Ni nujno, da si bo tisti, ki lepo govori,
je urejen in lepega videza,
pridobil spoštovanje drugih,
ko pa ostaja zavisten, sebičen in goljufiv.
Kdor pa je odsekal, odpravil
in uničil korenine takih slabosti,
modrec, ki je odpravil tudi jezo,
se upravičeno imenuje »spoštovani«.
264.–265.
Tisti, ki je nemoralen in lažnivec,
ne postane menih le zaradi obrite glave.
Le kako je lahko menih tisti,
ki je poln pohlepa in poželenja?
Kdor pa je popolnoma obvladal zlo,
tako veliko kakor malo,
ta se upravičeno imenuje »menih«,
saj je premagal vse vesoljno zlo.
266.–267.
Preživljanje z miloščino
še ne naredi meniha,
če še vedno uživa
na posvetni način.
Kdor pa živi sveto življenje,
se brani dejanj dobrega in zla,
živi v tem svetu in ga razume,
ta se upravičeno imenuje »menih«.
268.–269.
Če se bedak, nevednež, zaobljubi tišini,
še ne pomeni, da je tihi modrijan.
Modrijan sprejme samo dobro
kot boginja pravice s tehtnico v roki.
Kdor pa se izogiba zla,
je pravi tihi modrijan.
Kdor pozna oba svetova,
se upravičeno imenuje »modrijan«.
270.
Nihče ne more biti svetnik,
če škoduje živim bitjem.
Le zaradi nenasilja do vseh
se pravično imenuje »svetnik«.
271.–272.
Ne morala ne običaji
ne veliko znanje
ne razvita zbranost
ne samotno bivanje
ne sreča zaradi odrekanja,
ki je običajni ljudje ne razumejo,
naj te ne zadovoljijo,
dokler nisi prost madežev.
Vir: Dhammapada - Pot Postave Založil: Gozdni samostan Samanadipa Prevod: Bhikkhu Hiriko / 2019