Zapovedi ne prepovedi
Prevečkrat je učenje o morali in vrlinah sestavljeno preprosto iz zapovedi, kakšni naj bi ljudje bili. Rezultati niso občudovanja vredni. Najpogosteje gre za slepo poslušnost moralnemu kodeksu, slepo uporništvo proti kodeksu in delna poslušnost, ki jo spremlja krivda.
Škoda, da se budistična morala po navadi poučuje na tak način. Pogosto sem slišal, da so se na pet vodil nanašali kot na pet prepovedi, čeprav pojma »prepovedi« ni zaslediti nikjer v Buddhovih učenjih. Pravzaprav nas ta spodbujajo, da upoštevamo pet vodil kot sredstvo, s katerim vadimo ali se izobrazimo o načinu odnosa do sveta, v katerem živimo, in do ljudi okoli nas. V Buddhovi dhammi je odpovedovanje določenemu obnašanju zaradi strahu pred kaznijo ali želje po nagradi lažna morala. Da bi se izrazila resnična morala, nas mora navdihniti osnovna predpostavka: naš potencial kot človeško bitje lahko dosežemo le, če opustimo nekoristno, vzgajamo koristno in prečiščujemo um.
- adžan Džajasaro