(DN 31) Sigālaka Sutta - Nasveti Sigālaku

 

1. Tako sem slišal. Nekoč je Blaženi bival blizu Radžgira, v Bambusovem gozdičku, kjer so krmili veverice. Takrat je gospodarjev sin Sigālaka zgodaj vstal in zapustil Radžgir. S svojo mokro obleko in mokrimi lasmi je s sklenjenima dlanema dvignil roki, da počasti četrtine — vzhod, jug, zahod, sever, spodaj in zgoraj.

2. Blaženi se je zjutraj oblekel, vzel svojo skledo in oblačilo in vstopil v Radžgir po miloščino. Opazil je Sigālaka kako časti četrtine in mu rekel: “Gospodarjev sin, zakaj častiš četrtine na tak način?”

“Gospod, oče mi je na smrtni postelji rekel: ‘Dragi moj, prosim, spoštuj četrtine.’ Ker častim, spoštujem in občudujem očetove besede, sem zgodaj vstal in zapustil Radžgir in s svojo mokro obleko in mokrimi lasmi in dvignjenima rokama s sklenjenima dlanema, počastil četrtine — vzhod, jug, zahod, sever spodaj in zgoraj.”

(ŠEST ČETRTIN)

“Gospodarjev sin, tako se ne časti šest četrtin v usposabljanju plemenitega.”

“Toda gospod, kako se naj šest četrtin časti v usposabljanju plemenitega? Gospod, prosim poučite me o tem.”

“Dobro, gospodarjev sin, poslušaj in skrbno pazi, govoril bom.”

“Da gospod,” je odgovoril Sigālaka. Blaženi je rekel:

3. “Gospodarjev sin, plemeniti učenec opusti štiri pokvarjena ravnanja, ne dela slabih dejanj na štirih osnovah in se izogiba šestih odtokov bogastva. Ko opusti teh štirinajst slabih stvari, ima pokritih šest četrtin. Prakticira zato, da zmaga v obeh svetovih, in tako uspe v tem svetu in v prihodnjem. Ko se njegovo telo zlomi, po smrti, je ponovno rojen na dobrem mestu, v nebeškem svetu.

(ŠTIRI POKVARJENA RAVNANJA)

Katera štiri pokvarjena ravnanja je opustil? Ubijanje živih bitij, krajo, napačno ravnanje v spolnosti in laganje: to so pokvarjena ravnanja. To so štiri pokvarjena ravnanja, ki jih je opustil.”

4. To je rekel Blaženi. Potem je Blaženi, Učitelj še rekel:

“Ubijanje, kraja, laganje,
in izvajanje nečistovanja:
modri ljudje tega ne hvalijo.”

(ŠTIRI OSNOVE)

5. “Na katerih štirih osnovah ne izvaja slabih dejanj? Slaba dejanja izvaja zaradi želje, jeze, zablode in strahu. Ko plemeniti učenec ne deluje na osnovi želje, jeze, zablode in strahu, ne izvaja slabih dejanj na osnovi teh štirih stvari.” To je rekel Blaženi.

6. Potem je Blaženi, Učitelj še rekel:

“Če deluješ proti učenju
zaradi želje, jeze, zablode in strahu,
se tvoja slava skrči,
kakor luna po štirinajstdnevnem zmanjševanju.

Če ne deluješ proti učenju
zaradi želje, jeze, zablode in strahu,
tvoja slava naraste,
kakor luna po štirinajstdnevni rasti.”

(ŠEST IZGUB BOGASTVA)

7. “Katerim šestim izgubam bogastva se izogne? Običajno je ukvarjanje s sledečimi stvarmi posledica izgube bogastva: stalno pitje alkohola, nočno potikanje po cestah, obiskovanje zabav, hazardiranje, slabi prijatelji in lenost.

(ŠEST SLABOSTI PITJA)

8. Obstaja šest slabosti stalnega pitja alkohola. Hitra izguba premoženja, večanje prepirov, podvrženost bolezni, sramota, nedostojno razkazovanje telesa in slabitev modrosti. To je šest slabosti stalnega pitja alkohola.

(ŠEST SLABOSTI NOČNEGA POTIKANJA PO ULICAH)

9. Obstaja šest slabosti nočnega potikanja po ulicah. Ti, tvoji partnerji in otroci in tvoje premoženje, vse to ostane nezaščiteno. Osumljen si slabih dejanj. Neresnične govorice se širijo o tebi. Si pred mnogimi stvarmi, ki povzročajo neprijetnosti. To je šest slabosti nočnega potikanja po ulicah.

(ŠEST SLABOSTI ZABAV)

10. Obstaja šest slabosti pogostih obiskovanj zabav. Ti vedno misliš: ‘Kje je ples? Kje je petje? Kje je glasba? Kje je pripovedovanje zgodb? Kje je ploskanje? Kje je bobnanje?’ To je šest slabosti zabav.

(ŠEST SLABOSTI IGRANJA NA SREČO)

11. Obstaja šest slabosti igranja na srečo. Zmaga povzroča nevoščljivost. Ta, ki izgubi, žaluje za svojim denarjem. Premoženje je takoj izgubljeno. Hazarderjeva beseda med ljudmi nima nobene teže. Prijatelji in tovariši ga prezirajo. Nihče noče poročiti hazarderja, ker ljudje mislijo: ‘Ta posameznik je igralec na srečo — ne more podpirati partnerja.’ To je šest slabosti igranja na srečo.

(ŠEST SLABOSTI SLABIH PRIJATELJEV)

12. Obstaja šest slabosti slabih prijateljev. Prijatelj in tovariš postaneš s tistimi, ki so podli, pijanci, odvisniki, prevaranti, sleparji in pretepači. To je šest slabosti slabih prijateljev.

(ŠEST SLABOSTI LENOSTI)

13. Obstaja šest slabosti lenosti. Svojega dela ne opraviš, ker misliš: ‘Premrzlo je! Pretoplo je. Prepozno je! Prezgodaj je! Preveč sem lačen! Preveč sem se najedel!’ Ker bivaš s tako veliko izgovori, ne delaš, ne služiš več denarja, in denar, ki ga še imaš, ti spolzi iz rok. To je šest slabosti lenosti.”

14. To je rekel Blaženi. Potem je Blaženi, Učitelj še rekel:

“Nekateri so samo pijanski prijatelji,
nekateri ti izpovedujejo prijateljstvo,
vendar, pravi prijatelj je ta,
ki ti pomaga, ko ga potrebuješ.

Dolgo spanje, prešuštvo,
ustvarjanje sovražnikov, škodljivost,
slabi prijatelji in skopuštvo:
teh šest razlogov uniči posameznika.

S slabimi prijatelji, slabimi tovariši,
slabim obnašanjem na slabih mestih,
se človek pogubi
v obeh, v tem in naslednjem svetu.

Kocka, ženske, pijača, pesem in ples;
spanje podnevi in potikanje ponoči;
slabi prijatelji in skopuštvo:
teh šest razlogov uniči posameznika.

On kocka in pije opojne pijače,
je z ženskami, ki jih ljubijo drugi.
Druži se z najslabšimi, ne z najboljšimi,
upada kot pojemajoča luna.

Pijanec, brez denarja in obubožan,
žejen, pije v gostilni,
utapljajoč se v dolgovih,
bo hitro izgubil svojo pot.

Ko imaš navado dolgo spati,
in vidiš noč kot čas da vstaneš,
in si vedno pijan,
ne moreš nadaljevati z družinskim življenjem.

‘Prehladno, pretoplo,
prepozno,’ pravi.
Ko tako zanemari svoje delo,
ga bogastvo hitro prehiti.

Toda ta, ki si predstavlja,
da je toplo in hladno kakor travna bilka —
moško opravi svojo nalogo,
in bo zadovoljen v prihodnje.”

(LAŽNI PRIJATELJI)

“Gospodarjev sin, moral bi prepoznati te štiri sovražnike, ki so preoblečeni v prijatelje: jemalec, govorec, laskač in zapravljivec.

Lažnega prijatelja, ki človeku vzame vse, lahko prepoznaš na štirih osnovah. Tvoja lastnina konča kot njegova. Daje malo, pričakuje veliko. Svoje delo opravlja iz strahu. Druži se za svojo lastno korist. Lažnega prijatelja, ki človeku vzame vse, lahko prepoznaš na teh štirih osnovah.

Lažnega prijatelja, lahko prepoznaš, ko govori iz teh štirih razlogov. Je ljubezniv v preteklosti. Je ljubezniv v prihodnosti. Je poln nesmiselnih gostoljubnosti. Ko mora nekaj delati v sedanjosti, pokaže na svojo lastno nesrečo. Lažnega prijatelja, lahko prepoznaš, ko govori iz teh štirih razlogov.

Lažnega prijatelja, ki ti laska, lahko prepoznaš na teh štirih osnovah. Podpira te tako v dobrih kot v slabih dejanjih. Hvali te v obraz in graja za tvojim hrbtom. Lažnega prijatelja, ki ti laska, lahko prepoznaš na teh štirih osnovah.

Lažnega prijatelja, ki je zapravljivec, lahko prepoznaš na teh štirih osnovah. Spremlja te ko piješ, se ponoči potikaš po cestah, obiskuješ zabave in igraš na srečo. Lažnega prijatelja, ki je zapravljivec, lahko prepoznaš na teh štirih osnovah.”

To je rekel Blaženi. Potem je Blaženi, Učitelj še rekel:

“En prijatelj vzame vse,
drugi govori o vsem;
eden samo laska,
in eden, ki zapravlja.

Bistroumen človek razume,
kakšni so ti štirje sovražniki
in ne želi stikov z njimi,
kot bi se ognil nevarne ceste.”

(PRIJATELJI DOBREGA SRCA)

“Gospodarjev sin, prepoznati bi moral te štiri prijatelje dobrega srca: pomagača, prijatelja v dobrem in hudem, svetovalca in tega, ki je milosten.

Prijatelja dobrega srca, ki ti pomaga, lahko prepoznaš na štirih osnovah. Varuje te, ko si malomaren. Varuje tvoje premoženje, ko si malomaren. Varuje te, ko si v nevarnosti. Ko je treba nekaj narediti, te oskrbi z dvakratno količino potrebnega denarja. Prijatelja dobrega srca, ki ti pomaga, lahko prepoznaš na teh štirih osnovah.

Prijatelja dobrega srca, ki je isti v dobrem in slabem, lahko prepoznaš na štirih osnovah. Pove ti skrivnosti. Hrani tvoje skrivnosti. Ne zapusti te ko si v težavah. On da celo življenje zate. Prijatelja dobrega srca, ki je isti v dobrem in slabem, lahko prepoznaš na štirih osnovah.

Prijatelja dobrega srca, ki je svetovalec, lahko prepoznaš na štirih osnovah. Prepreči ti delati slabo. Podpira te delati dobro. Uči te tega, kar ne veš. Razloži ti pot do nebes. Prijatelja dobrega srca, ki je svetovalec, lahko prepoznaš na teh štirih osnovah.

Prijatelja dobrega srca, ki je milosten, lahko prepoznaš na štirih osnovah. Ne veseli se tvoje nesreče. Veseli se tvoje sreče. Preprečuje drugim, da bi te kritizirali. Spodbuja hvali tebe. Prijatelja dobrega srca, ki je milosten, lahko prepoznaš na teh štirih osnovah.”

To je rekel Blaženi. Potem je Blaženi, Učitelj še rekel:

“Prijatelj, ki pomaga,
v prijetnem in neprijetnem,
prijatelj z dobrim nasvetom,
in milosten;

bistroumen človek razume
te štiri prijatelje, kakršni so
in skrbno pazi nanje,
kakor mati svojega otroka na svojih prsih.
Bistroumen in kreposten
sije kakor goreči plamen.

Bogastvo nabirajo kakor čebele,
ki letajo okoli in nabirajo cvetni prah.
In njihovo bogastvo raste,
kakor raste mravljišče v višino.

Pri takšnem zbiranju bogastva,
gospodar napravi dovolj za svojo družino.
In obdržal bo prijatelje
z razdelitvijo svojega bogastva na štiri dele.

En delež je za uživanje.
Dva deleža vloži v posel.
In četrtega obdrži
za težavne čase.”

(POKRIVANJE ŠESTIH ČETRTIN)

“In kako, gospodarjev sin, plemeniti učenec pokrije šest četrtin? Teh šest četrtin je treba prepoznati: starši so kot vzhod, učitelji kot jug, partner in otroci kot zahod, prijatelji in kolegi kot sever, služabniki in delavci kot spodaj, in asketi in brahmini kot zgoraj.

Otroci naj služijo svojim staršem kot vzhodna četrtina na pet načinov, misleč: ‘Podpiral bom tiste, ki so podpirali mene. Naredil bom svojo dolžnost za njih. Vzdrževal bom družinsko tradicijo. Poskrbel bom za dediščino. Ko bodo umrli, bom daroval za njih.’ Starši, ki jim otroci služijo na teh pet načinov, izkazujejo milost do njih na pet načinov. Preprečujejo jim, da delajo slaba dela. Podpirajo jih, da delajo dobra dela. Usposabljajo jih za poklic. Povežejo jih s primernim partnerjem. Prenesejo jim zapuščino pravi čas. Starši, ki jim otroci služijo na teh pet načinov, jim izkazujejo milost na teh pet načinov. In tako je vzhodna četrtina pokrita, varna in brez nevarnosti.

Študent naj služi svojemu učitelju kot južna četrtina na pet načinov: da napreduje, da mu služi, da ga dobro posluša, da skrbi zanj in da se skrbno uči svojega poklica. Učitelji, ki jim služijo študenti na teh pet načinov, jim izkazujejo milost na pet načinov. Poskrbijo, da so dobro usposobljeni in dobro izobraženi. Jasno razložijo vso znanje stroke. Predstavijo jih prijateljem in sodelavcem. Zagotovijo jim zaščito v vseh regijah. Učitelji, ki jim služijo učenci na teh pet načinov jim izkazujejo milost na teh pet načinov. In tako je južna četrtina pokrita, varna in brez nevarnosti.

Mož naj služi svoji ženi kot zahodna četrtina na pet načinov: z ravnanjem, ki je častno, nanjo ne gleda zviška, ji ni nezvest, nad njo opusti avtoriteto, in jo obdaruje z okraski. Žena, ki ji služi mož na teh pet načinov, izkazuje milost do njega na pet načinov. Je dobro organizirana pri svojem delu. Ona upravlja svoje gospodinjstvo. Ni nezvesta. Ohranja njegov zaslužek. Je spretna in neutrudna v vseh svojih dolžnostih. Žena, ki ji služi mož na teh pet načinov izkazuje milost do njega na teh pet načinov. In tako je zahodna četrtina pokrita, varna in brez nevarnosti.

Gospod naj služi svojim prijateljem in kolegom kot severna četrt na pet načinov: naj jim daje, ima zanje prijazne besede, skrbi za njih, enakost, in ne uporablja kočljivih besed. Prijatelji in kolegi, ki jim služi gospod na teh pet načinov, mu izkazujejo milost na pet načinov. Varujejo ga, ko je malomaren. Varujejo njegovo premoženje, ko je malomaren. Ko je v nevarnosti, ga varujejo. Ne zapustijo ga, ko je v težavah. Častijo njegove potomce. Prijatelji in kolegi, ki jim služi gospod na teh pet načinov, mu izkazujejo milost na teh pet načinov. In tako je severna četrtina pokrita, varna in brez nevarnosti.

Gospodar naj služi svojim služabnikom in delavcem kot spodnja četrtina na pet načinov: z organiziranjem dela glede na zmožnosti, s plačevanjem hrane in plačila, z negovanjem kadar so bolni, z delitvijo posebnih priboljškov in z dajanjem prostega časa. Služabniki in delavci, ki jim služi gospodar na teh pet načinov, mu izkazujejo milost na pet načinov. Prvi vstanejo in gredo zadnji v posteljo. Ne kradejo. Svoje delo dobro opravljajo. Spodbujajo dober ugled. Služabniki in delavci, ki jim služi gospodar na teh pet načinov, mu izkazujejo milost na teh pet načinov. In tako je spodnja četrtina pokrita, varna in brez nevarnosti.

Gospod naj služi asketom in brahmanom kot zgornja četrtina na pet načinov: z ljubeznijo do njihovih telesnih, govornih in umskih dejanj, da jih ne zavrnejo pred vrati in da jim zagotavljajo njihove materialne potrebe. Asketi in brahmani, ki jim služi gospod na teh pet načinov, mu izkazujejo milost na pet načinov. Preprečujejo mu slabo početje. Podpirajo ga, da dela dobro. O njem mislijo s prijaznimi mislimi. Učijo ga, kar ne zna. Razjasnijo, kaj se je že naučil. Razlagajo pot do nebes. Asketi in brahmani, ki jim služi gospod na teh pet načinov, mu izkazujejo milost na teh pet načinov. In tako je zgornja četrtina pokrita, varna in brez nevarnosti.”

To je rekel Blaženi. Potem je Blaženi, Učitelj še rekel:

“Starši so vzhod,
učitelji jug,
žene in otroci zahod,
prijatelji in kolegi sever,

služabniki in delavci spodaj,
in asketi in brahmani zgoraj.
S spoštovanjem teh četrtin
naredi gospodar dovolj za svojo družino.

Bistroumni in krepostni,
uglajeni in jasni,
ponižni in prijazni:
ti osvojijo slavo.

Pridni in ne leni,
tisti, ki jih težave ne motijo,
dosledni v obnašanju in pametni:
ti osvojijo slavo.

Vključujoči, ustvarjalci prijateljev,
prijazni, rešeni skoposti,
ki vodijo, vadijo in prepričujejo:
ti osvojijo slavo.

Dajanje in prijazne besede,
skrbnost tukaj,
in enakovredno ravnanje v posvetnih razmerah,
kot se za vsak primer spodobi;
ti načini vključenosti v svet
so kakor premikanje ojnice kočije.

Če ni takih načinov vključenosti,
niti mati niti oče
ne bosta spoštovana in čaščena
za to, kar sta storila za svoje otroke.

Ker pa ti načini vključenosti obstajajo,
jih bistroumni zelo ceni,
da dosežejo veličino
in so hvaljeni.”

Ko je bilo to rečeno, je Sigālaka, gospodarjev sin rekel Blaženemu: “Odlično, gospod! Odlično! Kot bi obrnil pokonci to, kar je bilo prevrnjeno, razkril to, kar je bilo skrito, pokazal pot temu, ki se je izgubil ali držal svetilko v temi, da je tisti z dobrim vidom lahko videl oblike, tako je Blaženi napravil učenje jasno na mnogo načinov. Sedaj grem po zatočišče k Buddhi, k Dhammi in k meniški Sanghi. Naj se me Blaženi zapomni kot laičnega privrženca, ki je šel k njemu po zatočišče do konca življenja.”

 

 

Vir: https://suttacentral.net/dn31/en/sujato
prevod: Bojan Božič / marec 2021

 

(CC) SloTheravada, 2020

Za vašo pozornost

The New Edition of
the biography of
Ven. Nanavira

THE HERMIT
OF BUNDALA

by Hiriko Bhikkhu

more information

Učenja gvardijana samostana