(MN 104) Sāmagāma Sutta - Pri Sāmagāmi

 

 

1. Tako sem slišal. Nekoč je Blaženi živel v deželi Sakyanov pri Sāmagāmi.

2. Ob tej priložnosti je Nigaṇṭ Nātaputta pravkar umrl pri Pavi.[1] Ob njegovi smrti so se Nigaṇṭi razdelili, razcepili na dvoje; sprli so se in se prepirali in medsebojno zbadali z besednimi zbadljivkami: “Ti ne razumeš te Dhamme in discipline. Jaz razumem to Dhammo in disciplino. Kako bi ti lahko razumel to Dhammo in disciplino? Tvoj način je napačen. Moj način je pravilen. Jaz sem dosleden. Ti nisi dosleden. Kar bi moral reči najprej, si povedal nazadnje. Kar bi moral povedati nazadnje, si rekel najprej. Kar si tako pazljivo premislil je bilo narobe. Tvoja trditev je bila razkrinkana. Ti si ovržen. Pojdi in se bolje nauči ali se odmotaj iz tega, če se lahko!” Zdelo se je, kot da to ni nič drugega kot masaker med učenci Nigaṇṭa Nātaputte. Njegovi belo oblečeni laični učenci so bili zgroženi, osupli in razočarani nad učenci Nigaṇṭa Nātaputte, kot so bili z njegovo slabo razglašeno in slabo razloženo Dhammo in disciplino, ki ni osvobajala, ni vodila do miru, ki jo je razložil nepopolno prebujeni in tako imajo sedaj svoje svetišče uničeno in so ostali brez zavetišča.[2]

3. Potem je novinec Cunda,[3] ki je prebil deževni umik pri Pavi, odšel do častitega Ᾱnande in ko se mu je poklonil, je sedel na stran in mu povedal, kaj se je zgodilo.

Častiti Ᾱnanda je rekel novincu Cundi: “Prijatelj Cunda, to so novice, ki jih bi morali povedati Blaženemu. Pridi, pojdimo k Blaženemu in mu to povejmo.”

“Da, častiti gospod,” je odgovoril novinec Cunda.

4. In častiti Ᾱnanda in novinec Cunda sta skupaj odšla k Blaženemu. Ko sta ga počastila, sta sedla na stran in častiti Ᾱnanda je rekel Blaženemu: “Ta novinec Cunda, častiti gospod, pravi: ‘Častiti gospod, Nigaṇṭ Nātaputta je pravkar umrl. Ob njegovi smrti so se Nigaṇṭi razdelili, razcepili na dvoje … in imajo sedaj svoje svetišče uničeno in so ostali brez zavetišča.’ Pomislil sem, častiti gospod: ‘Naj ne nastane prepir v Sanghi, ko bo Blaženi odšel. Ker takšen prepir bi bil škoda in nesreča za mnoge, za izgubo, škodo in trpljenje bogov in ljudi.’”

5. “Kaj misliš, Ᾱnanda? Te stvari, ki sem ti jih učil po tem, ko sem jih neposredno spoznal – to je, štiri osnovanja pozornosti, štiri pravilne vrste prizadevanja, štiri osnove duhovne moči, pet sposobnosti, pet moči, sedem dejavnikov prebujenja, Plemenita osmeročlena pot – ali vidiš, Ᾱnanda, samo dva meniha, ki imata različne trditve o teh stvareh?”

“Ne, častiti gospod, ne vidim niti dveh menihov, ki imata različne trditve o teh stvareh. Toda, častiti gospod, obstajajo ljudje, ki živijo spoštljivo do Blaženega, ki bi lahko, ko ga več ne bo, ustvarili prepir v Sanghi glede preživljanja in glede Pātimokkhe.[4] Takšen prepir bi bil škoda in nesreča za mnoge, za izgubo, škodo in trpljenje bogov in ljudi.”

“Prepir glede preživljanja ali glede Pātimokkhe bi bil malenkost, Ᾱnanda. Toda če bi prepir nastal v Sanghi glede poti ali načina,[5] bi takšen prepir bil škoda in nesreča za mnoge, za izgubo, škodo in trpljenje bogov in ljudi.

6. Obstaja, Ᾱnanda, teh šest izvorov prepirov.[6] Katerih šest? Ᾱnanda, menih je jezen in maščevalen. Takšen menih biva brez spoštovanja in nespoštljivo do Učitelja, do Dhamme in do Sanghe in ne izpolnjuje vadbe. Menih, ki biva brez spoštovanja in nespoštljivo do učitelja, do Dhamme in do Sanghe in ki ne izpolnjuje vadbe, ustvarja prepir v Sanghi, ki bo za škodo in nesrečo za mnoge, za izgubo, škodo in trpljenje bogov in ljudi. Sedaj, če vidiš kakršenkoli takšen izvor prepira, tako v samem sebi, kot zunaj sebe, si moraš prizadevati opustiti ta zli izvor prepira. In če ne vidiš nobenega takšnega izvora prepira, tako v samem sebi, kot zunaj sebe, moraš vaditi na takšen način, da ta isti zli izvor prepira ne izbruhne v prihodnje. Tako se opušča ta zli izvor prepira; tako v prihodnje ne bo prišlo do izbruha tega zlega izvora prepira.

7-11. Spet, menih je prezirljiv in dominanten … zavisten in pohlepen … sleparski in goljufiv … ima zle želje in napačen pogled … se drži svojih pogledov, se jih drži nepopustljivo in jih s težavo opušča. Takšen menih biva brez spoštovanja in nespoštljivo do učitelja, do Dhamme in do Sanghe in ne izpolnjuje vadbe. Menih, ki biva brez spoštovanja in nespoštljivo do učitelja, do Dhamme in do Sanghe in ki ne izpolnjuje vadbe, ustvarja prepir v Sanghi, ki bo za škodo in nesrečo za mnoge, za izgubo, škodo in trpljenje bogov in ljudi. Sedaj, če vidiš kakršenkoli takšen izvor prepira, tako v samem sebi, kot zunaj sebe, si moraš prizadevati opustiti ta zli izvor prepira. In če ne vidiš nobenega takšnega izvora prepira, tako v samem sebi, kot zunaj sebe, moraš vaditi na takšen način, da ta isti zli izvor prepira ne izbruhne v prihodnje. Tako se opušča zli izvor prepira; tako v prihodnje ne bo prišlo do izbruha tega zlega izvora prepira. To je šest izvorov prepira.

12. Ᾱnanda, obstajajo štiri vrste pravdanja. Katere štiri? Pravdanje zaradi prepira, pravdanje zaradi obtožbe, pravdanje zaradi kršitve in pravdanje v zvezi s postopki. To so štiri vrste pravdanja.[7]

13. Ᾱnanda, obstaja sedem vrst poravnave pravdanja.[8] Za poravnavo in pomiritev pravdanja, kadarkoli že to nastane: zagotovi se lahko odstranitev pravdanja s soočenjem, zagotovi se lahko odstranitev pravdanja na račun spomina, zagotovi se lahko odstranitev pravdanja na račun pretekle norosti, izvršitev priznanja kršitve, mnenja večine, izjave o slabem značaju nekoga in prekrivanje s travo.

14. In kakšna je odstranitev pravdanja s soočenjem?[9] Menihi se prepirajo: ‘To je Dhamma,’ ali ‘to ni Dhamma,’ ali ‘to je disciplina,’ ali ‘to ni disciplina.’ Ti menihi bi se morali vsi srečati v slogi. Potem, ko se srečajo, bi morali določiti smernico Dhamme. Ko je določena smernica Dhamme, bi se to pravdanje moralo umiriti na način, ki je v skladu z njo. Takšna je odstranitev pravdanja s soočenjem. In tako pride do rešitve nekaterih pravd s soočenjem.

15. In kakšno je mnenje večine? Če ti menihi ne morejo izgladiti pravdanja v svojem bivalnem območju, lahko gredo v bivališče, kjer je večje število menihov. Tam naj se vsi srečajo v slogi. Potem, ko se srečajo, bi morali določiti smernico Dhamme. Ko je določena smernica Dhamme, se to pravdanje izgladi na način, ki je v skladu z njo. Takšno je mnenje večine. In tako pride do rešitve nekaterih pravd z mnenjem večine.

16. In kakšna je odstranitev pravdanja na račun spomina?[10] Nek menih graja drugega meniha zaradi takšne in takšne hude kršitve, ki ima za posledico poraz ali meji na poraz:[11] ‘Ali se častiti spominja, da je storil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico poraz ali meji na poraz?’ On reče: ‘Ne, prijatelji, ne spomnim se, da sem storil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico poraz ali meji na poraz.’ V njegovem primeru je treba razglasiti odstranitev pravdanja na račun spomina. Takšna je odstranitev pravdanja na račun spomina. In tako pride do rešitve nekaterih pravd na račun spomina.

17. In kakšna je odstranitev pravdanja na račun pretekle norosti?[12] Nek menih graja drugega meniha zaradi takšne in takšne hude kršitve, ki ima za posledico poraz ali meji na poraz: ‘Ali se častiti spomni, da je naredil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico poraz ali meji na poraz?’ On reče: ‘Ne, prijatelji, ne spomnim se, da sem storil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico poraz ali meji na poraz.’ Navzlic zanikanju, prejšnji pritisne na zadnjega: ‘Sigurno, častiti mora prav dobro vedeti, ali se spomni, da je storil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico poraz ali meji na poraz?’ On reče: ‘Jaz sem bil ob pamet, prijatelj, bil sem ob pamet, in ko sem bil ob pamet, sem rekel in storil mnogo stvari, ki niso primerne za samotarja. Ne spomnim se, bil sem nor, ko sem to naredil.’ V njegovem primeru je treba razglasiti odstranitev pravdanja na račun pretekle norosti. Takšna je odstranitev pravdanja na račun pretekle norosti. In tako pride do rešitve nekaterih pravd na račun pretekle norosti.

18. In kako pride do priznanja prekrška? Menih, bodisi grajan ali pa ne, se spomni prekrška, ga razkrije in ga izpove. On naj gre do meniškega starešine, in ko si uredi svoje oblačilo na eno rame, ga naj počasti ob njegovih nogah. Potem, sedeč na svojih petah, naj dvigne svoje sklenjene dlani in reče: ‘Častiti gospod, storil sem takšen in takšen prekršek; priznam to.’ Drugi rečejo: ‘Ali vidiš?’ - ‘Da, vidim.’ - ‘Boš vadil obvladan v bodoče?’ - ‘Jaz bom vadil obvladan v bodoče.’ Tako pride do priznanja prekrška.[13] In tako pride do rešitve nekaterih pravd s priznanjem prekrška.

19. In kakšna je izjava o slabem značaju nekoga?[14] Nek menih graja drugega meniha zaradi takšne in takšne hude kršitve, ki ima za posledico poraz ali meji na izključitev [iz skupnosti]: ‘Ali se častiti spomni, da je naredil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico poraz ali meji na poraz?’ On reče: ‘Ne, prijatelji, ne spomnim se, da sem storil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico poraz ali meji na izključitev.’ Navzlic zanikanju, prejšnji pritisne zadnjega nadalje: ‘Sigurno, častiti mora prav dobro vedeti, če se spomni, da je storil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico poraz ali meji na izključitev?’ On reče: ‘Jaz se, prijatelji, ne spomnim, da sem naredil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico poraz ali meji na izključitev. Toda, prijatelji, spomnim se, da sem naredil takšen in takšen manjši prekršek.’ Navzlic zanikanju, prejšnji pritisne zadnjega nadalje: ‘Sigurno mora častiti prav dobro vedeti, če se spomni, da je naredil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico poraz ali meji na izključitev?’ On reče: ‘Prijatelji, ko nisem vprašan jaz priznam, da sem storil ta manjši prekršek; ko sem vprašan, zakaj ne priznam, da sem napravil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico izključitev ali meji na izključitev?’ Drugi rečejo: ‘Prijatelj, če nisi bil vprašan, ti ne bi priznal, da si napravil ta manjši prekršek; zakaj, ko si vprašan, ne bi priznal, da si napravil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico izključitev ali meji na izključitev? Sigurno, častiti mora prav dobro vedeti, če se spomni, da je storil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico izključitev ali meji na izključitev?’ On reče: ‘Spomnim se, prijatelji, da sem napravil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico izključitev ali meji na izključitev. Hitel sem, bil sem zmeden, ko sem rekel, da se ne spomnim, da sem naredil takšen in takšen hud prekršek, ki ima za posledico izključitev ali meji na izključitev.’ Takšna je izjava o slabem značaju nekoga. In tako pride do rešitve nekaterih pravd z izjavo o slabem značaju nekoga.

20. In kakšno je prekrivanje s travo?[15] Ko so bili menihi ujeti v spore in prepire, so lahko rekli in storili mnogo stvari, ki niso primerne za samotarja. Ti menihi bi se morali vsi srečati v slogi. Ko bi se srečali, bi se moder menih med menihi, ki so skupaj na eni strani, dvignil iz svojega sedeža, in po tem, ko bi si uredil svoje oblačilo na eno ramo, bi dvignil svoje sklenjene dlani in zaklical po uzakonitvi Sanghe: ‘Naj me častita Sangha sliši. Ko smo ujeti v spore in se prepiramo, smo rekli in storili mnogo stvari, ki niso primerne za samotarja. Če to odobri Sangha, potem bom za dobro teh častitih in za svoje lastno dobro sredi Sanghe priznal, z metodo pokrivanja s travo, vsak prekršek teh častitih in vsak moj lasten, razen teh, ki jih imam za resno grajo in teh, ki so povezani z laiki.’[16]

Potem bi moral moder menih med menihi, ki so skupaj na drugi strani, vstati iz svojega sedeža in ko bi si namestil svoje oblačilo na eno ramo, bi dvignil svoje roke s stisnjenimi dlanmi in poklical na uzakonitev Sanghe: ‘Naj me sliši častita Sangha. Ko smo se sprli in se prepirali in bili globoko v prepirih, smo rekli in storili mnogo stvari, ki niso primerne za samotarja. Če je to odobreno s strani Sanghe, potem bom za dobro teh častitih in za moje lastno dobro sredi Sanghe priznal, z metodo pokrivanja s travo, vsak prekršek teh častitih in vsak moj lasten, razen teh, ki kličejo po resni graji in teh, ki so povezani z laiki.’ Takšno je prekrivanje s travo. In tako pride do rešitve nekaterih pravd s prekrivanjem s travo.

21. Ᾱnanda, obstaja šest spomina vrednih kvalitet, ki ustvarijo ljubezen in spoštovanje in vodijo do koristnosti, do ne-prepiranja, so sloge in do enotnosti.[17] Katerih šest?

Menih vzdržuje telesna dejanja nesebične ljubezni, tako v javnosti in v zasebnosti, do svojih tovarišev v posvečenem življenju. To je spomina vredna kvaliteta, ki ustvari ljubezen in spoštovanje in vodi do koristnosti, do ne-prepiranja, do sloge, do enotnosti.

Menih vzdržuje govorna dejanja nesebične ljubezni, tako v javnosti in v zasebnosti, do svojih tovarišev v posvečenem življenju. To je spomina vredna kvaliteta, ki ustvari ljubezen in spoštovanje in vodi … enotnosti.

Menih vzdržuje mentalna dejanja nesebične ljubezni, tako v javnosti in v zasebnosti, do svojih tovarišev v posvečenem življenju. To je spomina vredna kvaliteta, ki ustvari ljubezen in spoštovanje in vodi … enotnosti.

Menih uživa stvari skupaj s svojimi krepostnimi tovariši v posvečenem življenju; brez pridržkov deli z njimi vsako dobit, ki je v skladu z Dhammo in je bila pridobljena na način, ki je v skladu z Dhammo, vključno celo s tem, kar je v njegovi skledi. To je spomina vredna kvaliteta, ki ustvari ljubezen in spoštovanje in vodi … enotnosti.

Menih biva, tako v javnosti kot zasebno, s skupnim posedovanjem s svojimi tovariši tistih kreposti v posvečenem življenju, ki so neprekinjene, neraztrgane, nepopackane, nelisaste, osvobajajoče, ki jih hvali modri, niso napačno razumljene in vodijo do zbranosti. Tudi to je spomina vredna kvaliteta, ki ustvari ljubezen in spoštovanje in vodi … enotnosti.

Menih biva, tako v javnosti kot zasebno, s skupnim posedovanjem s svojimi tovariši v posvečenem življenju takšnega pogleda, ki je plemenit in osvobajajoč in vodijo tega, ki vadi v skladu z njim do popolnega uničenja trpljenja. Tudi to je spomina vredna kvaliteta, ki ustvari ljubezen in spoštovanje in vodi do koristnosti, do ne-prepiranja, do sloge, do enotnosti.

To je šest spomina vrednih kvalitet, ki ustvarijo ljubezen in spoštovanje in vodijo do koristnosti, do ne-prepiranja, do sloge in do enotnosti.

22. Če, Ᾱnanda, se lotiš in vzdržuješ teh šest spomina vrednih kvalitet, ali vidiš kakršnokoli smer govora, plehkega ali grobega, ki ga ne bi mogel prenesti?”[18] - “Ne, častiti gospod.” - “Torej, Ᾱnanda, loti se in vzdržuj šest spomina vrednih kvalitet. To bo vodilo do tvoje blaginje in sreče za dolgo časa.”

To je bilo tisto, kar je rekel Blaženi. Častiti Ᾱnanda je bil zadovoljen in vesel besed Blaženega.

 

Opombe

[1] Začetek te sutte je enak kot v DN 29, in se prav tako tiče ohranjanja sloge v Sanghi po Buddhovem odhodu (smrti).

[2] MA: “svetišče” in “zatočišče ” je Nigantha Nataputta, ki je sedaj mrtev.

[3] Novinec Cunda je bil mlajši brat častitega Sariputte.

[4] Ko je bil Buddha še vedno živ je takšen prepir izbruhnil med menihi pri Kosambī, kar je opisano v MN 48.2.

[5] To bi bil prepir glede Plemenite osmeročlene poti ali o drugih stvareh, ki se tičejo prebujenja.

[6] Prvi štirje pari so vključeni med “nepopolnosti, ki onesnažijo um” v MN 7.3.

[7] Prevajalec Horner prevaja to kot “pravna vprašanja.” Natančno so obravnavana v Vinayi, Cv Kh 4/Vin ii.88-93; glej Horner, Book of the Discipline, 5:117-25. Na kratko, pravda zaradi prepira se pojavi, ko se menih prepira glede Dhamme in discipline; pravda zaradi obtožbe, ko menihi obtožijo meniha, da je prekršil meniška pravila; pravda zaradi prekrška, ko menih, ki je storil prekršek išče oprostitev sebe od prekrška; in pravda glede procedur obravnavajo uresničevanje formalnih funkcij Sanghe.

[8] To je procedura za menihe, kako razrešiti spore. Glej Vinaya, Cv Kh 4/Vin. ii.93-104; angleški prevod: Horner, Book of the Discipline, 5:125-40.

[9] Horner prevaja kot “razsodba v prisotnosti.” V Vin ii.93 je to razloženo kot konfrontacija s (ali v prisotnosti) Sangho, Dhammoe, disciplino, in posamezniki, ki so udeleženi v prepiru. Ta vrsta poravnave se uporabi na vse štiri vrste pravd, z majhnimi razlikami v formulaciji.

[10] Horner prevaja “razsodba nedolžnosti”. V Vin ii.80, rečeno je, da se ta poda, ko je menih čist in brez prekrškov in je obtožen prekrška; on mora prositi Sangho, da mu presodi, ko se popolno in natančno spomni na njegovo obnašanje.

[11] Kršitev, ki pomeni poraz, pārājika prekršek, zahteva izključitev iz Sanghe. Prekršek, ki meji na poraz je ali sanghādisesa prekršek, ki zahteva formalno srečanje Sanghe in obdobje začasnega kaznovanja, ali pomeni predhodne korake, ki vodijo do pārājika prekrška.

[12] Razsodba pretekle norosti je podana, ko menih stori prekršek med obdobjem norosti. Kriterij za določitev norosti je, da se on ne spomni svojega obnašanja med obdobjem za katerega se zahteva razsodba.

[13] Opisan postopek je ustaljena metoda, s katero menih pridobi oprostitev za svoj prekršek, ki spada v katerikoli prekršek, ki se ga lahko oprosti priznanjem.

[14] Horner prevaja “odločitev za določeno pokvarjenost.” Ta razsodba se izreče menihu, ki je ustvarjalec sporov v Sanghi, ki je nevednež in poln prekrškov, ali ki živi v nezdružljivi skupnosti z gospodarji.

[15] To sredstvo poravnave se uporabi, ko je Sangha vpletena v spor v katerem so menihi storili veliko manjših prekrškov. Ker zasledovanje obtožb za te prekrške lahko podaljša spor, se prekrške očisti s sredstvi opisanimi v sutti. MA razloži, da je ta metoda kakor metanje trave preko iztrebkov, da se odstrani slabi vonj, zato poimenovanje “prekrivanje s travo.”

[16] Prekrški, ki kličejo po resni graji so iz skupine pārājika in sanghādisesa. Ti povezani prekrški z laiki so primeri, ko menih žali in omalovažuje gospodarje.

[17] Kot v MN 48.6.

[18] V MN 21.21 je to rečeno z ozirom na prispodobo o žagi.

 

 

vir: Bhikkhu Nanamoli/Bodhi - The Middle Length Discourese of the Buddha, Wisdom Publications, 2009
prevod: Bojan Božič / marec 2018

 

© SloTheravada, 2018

Za vašo pozornost

Nyanatiloka - Budova beseda (knjiga v pdf)

‘Stillness Flowing: The Life and Teachings of Ajahn Chah’ by Ajahn Jayasaro is now available for download in PDF, ePUB and Mobi formats. This important work details the life and teachings of Luang Por Chah, also known as Ajahn Chah, and has been in the making for over two decades. More info.