(Sn 4:12) Cūḷabyūha Sutta — Kratko učenje o slepi ulici

 

1.
Vztrajajoč v svojih pogledih,
»mojstri« razpravljajo o različnih argumentih:
»Le s tem znanjem lahko spoznaš resnico.
Če kdo to zanika, ta ni popoln.«

2.
In s takimi argumenti razpravljajo
in govorijo: »Drugi je bedak, ne mojster«.
Toda kateri med argumenti je pravi?
Seveda, vsi zase trdijo, da so mojstri.

3.
Da je tisti, ki ne soglaša z idejami drugega,
bedak z nižjim razumevanjem,
potemtakem so vsi bedaki z nižjim razumevanjem,
saj vztrajajo v svojih pogledih.

4.
Toda če so vsi ti z lastnimi pogledi, pa čeprav niso brezmadežni,
mojstri z uvidom in s čistim razumevanjem,
potem noben med njimi ni slabšega razumevanja,
saj prav vsi lahko postanejo popolni le z lastnimi pogledi.

5.
Toda jaz ne trdim: »Tako je«,
kot si nasprotujejo bedaki.
A ker vsak vidi le svoj pogled kot resnično pravi,
vidijo drugega v drugem bedaka.

6.
Temu, kar nekateri pravijo, da je »pravilno«, »tako je«,
spet drugi pravijo, da je »zaman«, da je »napačno«
in v takšnem prepričanju se ti prepirajo.
Zakaj misleci ne razodenejo zgolj ene resnice?

7.
Obstaja le ena resnica in ne mnogo.
Če bi človek to vedel, se seveda ne bi prepiral.
Toda misleci razpravljajo o različnih resnicah,
zato ne razodenejo le ene.

8.
Zakaj razpravljajo o različnih resnicah,
in prepirljivo trdijo, da so mojstri?
Slišati je mnogo različnih resnic
ali pa samo sledijo drugi špekulaciji?

9.
Mnogovrstne resnice v svetu niso trajne,
razen, ko si kaj predstavljamo.
In ko jim uspe izmisliti si novo špekulacijo,
govorijo le o dvojnosti: »resnice« in »laži«.

10.
Odvisnost od vsega tega, kar je videno, slišano, začuteno,
z moralo in običaji, on prezira.
Ko je prepričan v svojo teorijo, se posmehuje drugim
in pravi: »Ta je bedak in ne mojster.«

11.
Medtem ko drugega vidi kot »bedaka«,
o sebi govori, kot da je »mojster«.
In ko o sebi trdi, da je mojster,
s tem istočasno prezira druge.

12.
Le s svojimi pretiranimi pogledi je on »popoln«,
ter pijan od domišljavosti ima sebe za dovršenega.
Sam sebe je blagoslovil
in s tem tudi svoje poglede.

13.
Če besede delajo osebo slabo,
potem je slabo tudi njeno razumevanje.
A če modrijan sam zase spozna resnico,
potem ni med misleci nihče bedak.

14.
»Tisti, ki razpravljajo drugače od nas,
niso uspeli v čistosti in so nepopolni« —
le sektaši vsak po svoje tako razpravljajo,
resnično razvneti v strasti za svojimi pogledi.

15.
»Samo v tem je čistost,« trdijo;
pravijo, da čistosti ni v drugih idejah.
Le sektaši so vsak po svoje zakoreninjeni,
ko tako odločno razglašajo svoje poglede.

16.
Vendar, ko tako odločno razglašajo svoje poglede,
le katerega bi lahko jemali za bedaka?
On sam lahko izzove zgolj konflikt,
ko drugega z drugačnimi idejami razglasi za bedaka.

17.
Dokler se človek drži teorij,
povzdiguje zgolj sebe in nadaljuje s prepiri v svetu.
A ko zapusti vse te teorije,
več ne povzroča sporov v svetu.

 

Prevod: Bhikkhu Hiriko / oktober 2014