Pet ovir

on .

Kako nesvobodni smo, je eno od prvih odkritij med meditacijo. Trud, ki ga vložimo, da bi obdržali pozornost na objekt meditacije, razkrije, kako majhen nadzor imamo nad svojim umom. Kakorkoli, moder premislek na nesvobodno in pogojeno naravo neizurjenega uma, ki je podprt z zaupanjem, da praksa dhamme nudi pot do resnične svobode, nam da moč. Začnemo čutiti, da je situacija nevzdržna, in da moramo resnično nekaj ukreniti. Buddha je z vrsto prispodob razložil, kako pet ovir, ki se pojavijo med meditacijo, omejuje našo svobodo:

Vdajanje mislim na čutne užitke je kot bi bil dolžnik. Vsak trenutek užitka viša plačilo, ki ga je potrebno plačati, ko se konča.

Vdajanje negativnim mislim je, kot bi imel vročino. Posameznik ne more ustvarjati in misli izčrpajo vse veselje.

Otopelost in lenobnost sta kot bi bil v zaporu, odrezan od vsega, kar prinese srečo in korist.

Nemir in skrb naredita iz posameznika sužnja. Um se čuti prisiljen hiteti naokrog iz ene zadeve na drugo brez kakršnekoli koristi zase.

Biti ujet v kolebajoč dvom in neodločnost je, kot bi bil izgubljen v opustošeni deželi.

Osvoboditev izpod teh ovir s pravilnim naporom, pozornostjo in jasnim razumevanjem, umu prinese veliko veselje. Podobno je veselju, ki ga lahko izkusimo, ko izplačamo dolg, ozdravimo od bolezni, smo izpuščeni iz zapora, izpuščeni iz suženjstva ali najdemo pot na varno.

- adžan Džajasaro