Modrost tedna

Kako govoriti z vplivno osebo

Kralj se je odločil napasti sosednjo državo, čeprav je njegov premier menil, da plan ni moder. Vsako jutro je premier s fračo hodil po vrtu pod kraljevim oknom. Končno ga je kralj opazil in vprašal, kaj počne.

Premier je rekel: »Vaše veličanstvo, na drevesni veji je čriček, ki z velikim užitkom pije roso. Ne vidi bogomolke za sabo, ki je pripravljena na napad. S svoje strani pa bogomolka ne opazi vrabca, ki jo je pripravljen napasti. In vrabec ne vidi človeka s fračo, ki meri vanj. Tri bitja so tako vneta, da bi dobila željeni predmet, da so brezbrižna do lastne varnosti.«

Kralj se je odpovedal svojemu planu, da napade

- adžan Džajasaro

Bolečina in trpljenje

Bolečina in trpljenje nista ista reč. Duševno trpljenje izkusimo le, ko obstaja odpor do bolečine. Vendar pa to ne pomeni, da bi morali vedno sprejeti bolečino. Četudi je določena bolečina neizbežna, pa določena ni. Bolečina je lahko znak, da obstaja telesen problem, na katerega je potrebno biti pozoren. Če je nalogo moč opraviti brez telesne bolečine, je to toliko boljše. Toda, če je za dokončanje naloge določena stopnja telesnega nelagodja neizbežna, potem bi se morali potruditi preprečiti simptomom odpora - tesnobi, strahu, jezi in bolestni želji, da bi se bolečina odstranila – da ovirajo naš napredek.

adžan Džajasaro

Umetnost zadovoljstva

Učenje vzdrževanja pozornosti na objekt meditacije ni odvisno le tega, da ne popuščamo motečim mislim, ampak tudi od razvijanja pozitivnih čustev do objekta samega. Če lahko tako ceniš preprostost in subtilnost diha, da ne iščeš več drugih mentalnih stanj za lastno zabavo, potem se učiš umetnosti zadovoljstva.

Če si lahko zadovoljen z občutkom diha, potem si lahko zadovoljen s svojim imetjem v materialnem svetu. Biti zadovoljen pomeni zavedati se vrednosti tega, kar imamo točno sedaj.

- adžan Džajasaro

Vznemirjenost in meditacija

Pri meditaciji ne gre za doseganje. Gre za učenje, kako se soočiti s sedanjim trenutkom na najbolj moder način. En dan se morda učiš o mirnih stanjih uma, drugi dan morebiti o nemirnih stanjih uma. Zagotovo je prijetneje, ko se učiš o mirnih stanjih uma, vendar to ni nujno koristnejše.

Nekateri ljudje pravijo, da so preveč vznemirjeni, da bi meditirali. To je tako, kot če bi rekli, da smo preveč bolni, da bi vzeli zdravilo.

- adžan Džajasaro

Dresura konjev

Buddha je nekoč primerjal poučevanje učencev Dhamme z dresuro konjev. Rekel je, da nekateri konji tečejo že ob pogledu na senco biča, nekateri pa, ko čutijo dotik biča na svoji koži. Nekateri konji tečejo le, ko čutijo, da se bič zareže v njihovo kožo in najslabši šele, ko se bič zareže do kosti.

Če smo pozorni in se zavedamo vsega, kar nas svet uči, smo lahko kot najboljši konj ali pa vsaj drugi najboljši. Morali bi se izogibati biti najslabši konj in se z iskrenostjo obrniti k Dhammi šele, ko v svojem življenju izkusimo globoko bolečino.

- adžan Džajasaro

Najuspešnejši učitelji

Sreča je, če se lahko preživljaš z delom, ki drugim resnično koristi. Eno od takih del je učitelj v šoli. Posredovati znanje je čudovita stvar, še bolj pa je čudovito posredovati ljubezen do učenja in ljubezen do resnice. Znanje, ki se ga naučimo v šoli, lahko nekega dne postane zastarelo. Toda otrok, ki je opremljen z obojim, tako z veseljem do učenja kot z znanjem, kako se učiti, bo vedno sposoben uspeti, ne glede na to, v kakšnem okolju se znajde in kako se svet spremeni. Šolski učitelji, ki pomagajo vzbuditi te lastnosti v svojih učencih, zaslužijo veliko odliko.

- adžan Džajasaro

Samovšečnost

Nekoč sem šel obiskat neko žensko v bolnišnico. Zbolela je za rakom in je imela pred sabo le še nekaj dni življenja. Na njenih okončinah ni bilo več mesa, a njen trebuh je bil otekel kot bi bila visoko noseča. Nihče od družinskih članov, ki so bili v sobi, se ni mogel sprijazniti z dejstvom, da je smrt pred vrati. Beseda »rak« ni bila nikoli izgovorjena. Sama ženska je povedala, da upa, da bo postala nuna za nekaj časa, ko bo ozdravela.

Nisem bil povabljen, da bi spregovoril odkrito. Toda tega pretvarjanja tudi nisem mogel prenašati. Umirajoči ženski sem rekel, da je za vsakega bolnega človeka naravno, da si želi ozdraveti. Toda Buddha nas je svaril pred samovšečnostjo. Moder človek svojemu umu ne dovoli premlevati le o izhodu, ki si ga želi. Svoj um pripravi na vse možne izhode: tako na tiste, ki si jih želi, kot na tiste, ki se jih boji. Popolna ozdravitev bi bila čudovita. Toda biti moder pomeni biti pripravljen na karkoli, kar se zgodi. Da bi to dosegli, je potrebna vadba umirjanja uma z meditacijo.

- adžan Džajasaro

 

Vzpenjanje na goro

Morda si se začel vzpenjati na goro iz doline, kjer urno teče reka. Opazil boš, da se zdi tok reke dosti počasnejši, ko nanj gledaš iz točke visoko na gori. To te opominja, kako razdalja pogojuje zaznavanje gibanja.

Vaditi pozornost je kot vzpenjanje na goro. Bolj kot vadiš, bolj se zavedaš, šele pri vrhu, hitro spreminjajočih se dogodkov v življenju. Vse se zdi, da se spreminja veliko počasneje. Imaš več časa, da ravnaš modro.

- adžan Džajasaro

Nova dimenzija

Različnim ljudem moramo biti različne osebe – mati, oče, brat ali sestra; prijatelj, kolega, delodajalec, delavec. Vsi imamo vloge, ki jih igramo kot člani skupnosti in državljani države. Toda vse to, kar moramo biti, zavzema le eno dimenzijo življenja.

V meditaciji razvijemo zelo neposreden odnos z našim telesom in umom. Naučimo se vstopiti v novo dimenzijo našega bitja, tisto, ki je brez občutka, da smo nekaj ali nekdo. Ta obogati naš pogled na življenje v svetu, tako kot tridimenzionalna slika presega dvodimenzionalno. Brez te perspektive jemljemo vse preveč resno; z njo lahko živimo naše življenje odkrito in pošteno, a tudi z neko določeno lahkotnostjo.

- adžan Džajasaro

Ljubeča prijaznost

Zasluga (puñña) se nanaša na prečiščevanje telesa, govora in uma. Zaslugo se doseže z darovanjem, z upoštevanjem vodil in z duhovnim razvojem. Običajno je bil v budističnih kulturah poudarek na prvi od teh treh.

Toda Buddha je nekoč rekel, da kakor sij vseh zvezd ne dosega niti delca sija lune, tako osvoboditev uma z ljubečo prijaznostjo presega vsa druga dobra dejanja in »sije navzven svetlo in bleščeče«.

- adžan Džajasaro

Za vesak

Theravadski budisti verjamejo, da je bil Buddha rojen, da je dosegel razsvetljenje in preminil na dan polne lune v maju. Ta dan je znan kot Visakha Puja ali Vesak in se ga spominjajo po celem svetu. Ko luna vstane, se na Tajskem laični budisti pridružijo menihom in nunam in s prižganimi svečami krožijo okrog stup ali spomenikov Buddhe v samostanih.

Buddha je zrastel v razkošnih življenjskih razmerah. Vse udobje je pustil za sabo, z namenom da bi našel resnico. Leta je prakticiral najbolj strogo askezo, preden je spoznal, da askeza ni mogla sežgati najglobljih omadeževanosti v človeškem srcu. Na noč polne lune v maju, ko je meditiral pod svetim figovcem, je Buddha odkril srednjo pot med predajanjem užitkom in slepim asketizmom. Z lastnimi napori je dokazal, da imajo ljudje znotraj sebe zmožnost preseči vse trpljenje. Preostanek njegovega življenja je z modrostjo in sočutjem namenil učenju poti do svobode.

Poklon Buddhi, blaženemu, popolnoma razsvetljenemu!

- adžan Džajasaro

Verovanja

Nekateri ljudje verjamejo v večna nebesa in večen pekel. Nekateri ljudje verjamejo, da je s smrtjo telesa konec vsega. Nekateri ljudje verjamejo, da je boljše, če sploh ne razmišljajo o smrti in njenem pomenu.

Buddha je učil, da bolj kot razumemo vzročnost in bolj kot razumemo naravo našega telesa in uma, bolj razpadajo verovanja v izničenje in večnost. Temeljito opazuj notranjost in Buddhova srednja pot se bo počasi pojavila.

- adžan Džajasaro

Rast v dobroti in modrosti

Ni težko začeti razmerje, težko je ohraniti predanost, da ga negujemo.

Ni se težko zavedati začetka diha, težko je ohraniti pozornost nanj.

Ni težko najti navdih v Dhammi, težko je ohraniti ta navdih skozi vse vzpone in padce v življenju.

Takrat ko se potrpežljivo, prijazno in s ponižnim srcem prebijamo skozi težke stvari, rastemo v dobroti in modrosti.

 

- adžan Džajasaro

Vadite Dhammo

Najprej slaba novica:
Naši umi so polni omadeževanosti, ki nam povzročajo trpljenje in preprečujejo, da bi spoznali pravo srečo.

In sedaj dobra novica:
Ni je omadeževanosti človeškega uma, ki bi se lahko zoperstavila moči Dhamme.

Zdaj, ko ste slišali novice, se lotite dela.

Vadite Dhammo.

Nihče drug tega ne more narediti namesto vas.

- adžan Džajasaro

Plamen sveče

Plamen sveče v vetru nemirno trepeta. Ob soju njegove svetlobe ni mogoče delati.

Um je kot plamen sveče. Le takrat, ko je zaščiten pred vetrovi vznemirjenih misli in negativnih čustev, nam nudi svetlobo, ki je dovolj močna in spokojna, da omogoča delo modrosti.

- adžan Džajasaro

Uvid v minljivost

Sprejeti resnico o minljivosti in neposredno izkusiti resnico o minljivosti sta dve različni stvari. Sprejemanje resnice o minljivosti ljudi ne naredi niti bolj moralne niti spokojnejše niti modrejše, pač pa to naredi izkušnja resnice o minljivosti.

Toliko naših zmotnih predpostavk o nas samih temelji na pomanjkanju uvida v minljivost. Ko se pojavi uvid, odpadejo stara prepričanja in navezanosti. Minljivost zakriva kontinuiteta. Minljivost se nam razodene z opazovanjem, kako pojavi nastajajo in minevajo.

- adžan Džajasaro

Soočanje in opuščanje

Meditacija ti razširja perspektivo.

Včasih, ko tvoj um postane miren, nenadoma dojameš, da je problem, ki te je zelo skrbel, le malenkost. Drugič sprevidiš, da je majhen problem, ki ga nekaj časa nisi upošteval, lahko zelo resen in se mu je potrebno takoj posvetiti.

Meditacija ti pomaga opustiti stvari, ki jih moraš opustiti. Pomaga ti soočiti se s stvarmi, s katerimi se moraš soočiti.

- adžan Džajasaro

Bahanje

Buddha je učil, da je želja bahati se ali manipulirati z zaznavo, ki jo imajo ljudje o nas, mentalna omadeževanost. Danes so socialni mediji močno spodbudili bahanje. Če imenujemo bahanje »deljenje«, to ne pomeni nujno, da ni več bahanje. Ravno tako ne dodajanje skromnega komentarja k bahanju.

Namera je vse. Če čutiš potrebo popraviti svojo fotografijo tako, da ji odstraniš madeže na koži, da izgledaš bolj suh ali privlačnejši, raziskuj razlog zakaj.

Pozornost ne pomeni le biti v sedanjem trenutku, pomeni zavedati se, ali so naše namere dobre ali slabe in se potem truditi opustiti slabo in vzgajati dobro.

- adžan Džajasaro

Imeti prav

Ko imaš prav glede nečesa, stvar še ni končana. Prav tako je pomembno, kako se soočaš z občutkom, da imaš prav, da te ta ne prevari. Še posebej opazuj, kakšen občutek imaš o ljudeh, ki nimajo prav in kako ravnaš z njimi.

Če nisi pozoren, ti imeti prav lahko povzroči ravno toliko problemov kot ne imeti prav.

- adžan Džajasaro

Življenska vodila

Buddha je učil, da tisti, ki se vzdržijo ubijanja, jemanja, kar ni dano, neprimernega spolnega vedenja, laganja in jemanja snovi, ki omamljajo, omogočijo neizmernemu številu bitij svobodo pred strahom, sovraštvom in trpljenjem. Posledično bodo tudi sami uživali brezmejno svobodo pred strahom, sovraštvom in trpljenjem.

Vodila niso zapovedi. V budističnem učenju ni vere v nadnaravno moč, ki nagradi dobro in kaznuje slabo. Vzdržati se zgoraj naštetih petih vrst slabe kamme postane naravno za tiste, ki iskreno gojijo modrost in sočutje.

- adžan Džajasaro


 

Pogojenost s situacijami

Pogosto zamenjujemo naša občutke z resničnostjo okoli nas. Rečemo »to je dolgočasno«, ko mislimo »dolgčas mi je«. Rečemo »to je depresivno«, ko mislimo »depresiven sem«.

Toda če bi bila situacija resnično dolgočasna, potem bi bili vsi zdolgočaseni. Nekatere ljudi pa ne dolgočasijo situacije, ki se nam zdijo dolgočasne in nekateri celo uživajo v njih. Pomembno je prepoznati, da naše stanje uma ni le neizogibni odsev zunanje situacije. Sposobni smo izuriti naš um do točke, ko nismo več pogojeni s situacijami, v katerih se najdemo.

- adžan Džajasaro

Nebeški čas

Bolj kot so naša čustva intenzivna, večja je razlika med časom, kot ga izkusimo, in časom, ki ga izmeri ura. Ko trpimo se lahko ena minuta zdi kot ura. Ko smo srečni, se lahko ura zdi kot minuta.

Veliko laičnih budistov si pridobiva zasluge, da bi dosegli ponovno rojstvo v nebeškem kraljestvu. Pravijo, da je življenjska doba bitij v nebeškem kraljestvu veliko milijonov let. Toda to je čas, ki ga meri ura. V izkušnji nebeškega bitja se to lahko zdi kot zelo kratek čas. Z dobrimi dejanji si prizadevati za ponovno rojstvo v nebeškem kraljestvu ni ravno napačno, je pa kratkovidno. Ko se naš čas v nebesih izteče, ostane pravo delo opuščanja omadeževanosti. Nebesa so le zelo prijeten počitniški kraj.

- adžan Džajasaro

Kaj je bistveno?

Buddha je učil, da modri ljudje razumejo, kaj je bistveno v življenju in kaj ni bistveno. Pozornost posvetijo temu, kar je bistveno in za nebistveno porabijo tako malo časa, kot je le mogoče.

Po drugi strani nespametni ljudje napačno presodijo bistveno kot nebistveno in nebistveno kot bistveno. Na primer meditacijo omalovažujejo kot nebistveno in kot izgubo časa. Čas in denar imajo za nujna pri njihovi banalni gonji po uživanju.

Prvi korak na Buddhovi poti osvoboditve se ne začne s preskokom v veri. Začne se, ko začnemo spraševati iskrena vprašanja o življenju: »Kaj je bistveno?«, »Kaj ni bistveno?«

- adžan Džajasaro

Kapljica rose

Kakor bo kapljica rose na konici travne bilke hitro izpuhtela, ko vstane sonce, točno tako je človeško življenje kot kapljica rose.

Kakor bo na vodi narisana črta hitro izginila, točno tako je človeško življenje kot na vodi narisana črta.

Kakor se gorski potoček, ki hitro teče, ne bo niti za kratek hip ustavil na mestu, točno tako je človeško življenje kot gorski potoček.

Tak način razmišljanja o resnici minljivosti v nas vzbuja občutek nujnosti. Le z vadbo Dhamme lahko damo našemu življenju pravi smisel in cilj.

- adžan Džajasaro

Čistost

Buddha je učil, da določena mentalna stanja oropajo um miru in jasnosti in zastrejo pravo naravo stvari. Ta stanja je imenoval »kilesa«, kar običajno prevajamo kot »omadeževanosti«. Kakor koli, čeprav je to besedo zlahka dojeti kot koncept, jo je moč resnično doumeti šele, ko um izkusi čisto, neomadeževano stanje samādhija (zbranosti).

Ravno tako kot lahko popolnoma razumemo pomen »umazanega« le, ko imamo izkušnjo »čistega«, lahko sprevidimo, kako lahko mentalna stanja omadežujejo um le, ko imamo izkušnjo miru in jasnosti, s katerima ga lahko primerjamo.

Ko jasno vidimo učinek, ki ga imajo omadeževanosti na naš um in koliko trpljenja nam povzročajo, se naravno pojavi vnema za prakso.

- adžan Džajasaro

Vzpodbuda za dobroto

Kot budisti se moramo opomniti:

"Drugi so lahko pohlepni in sebični, toda jaz se bom po svojih najboljših močeh trudil, da ne dodam niti najmanjše drobtinice k vsemu pohlepu in sebičnosti v svetu.

Drugi so lahko kruti, polni sovraštva in jeze, toda jaz se bom po svojih najboljših močeh trudil, da ne dodam niti najmanjše drobtinice k vsej krutosti, sovraštvu in jezi v svetu.

Drugi so lahko brezbrižni in zmedeni, toda jaz se bom po svojih najboljših močeh trudil, da ne dodam niti najmanjše drobtinice k vsej brezbrižnosti in zmedenosti v svetu."

Raje kot dovolimo, da smo zaradi škodljivih stvari v svetu okrog nas prestrašeni in depresivni, lahko te stvari uporabimo kot vzpodbudo za dobroto.

- adžan Džajasaro

Letenje skozi zrak

Obiskovalec samostana je rekel adžanu Čaju: »Pravijo, da si popolnoma razsvetljen. Ali to pomeni, da lahko letiš skozi zrak?« Adžan Ča je odvrnil: »Kaj ima letenje opraviti s tem? Govnači lahko letijo.«

Adžan Ča ni spodbujal pogovora o nadnaravnih močeh. Rekel je, da je to, kakor bi človek gledal v nebo, medtem ko bi bilo modreje posvetiti svojo pozornost tlom pod nogami.

- adžan Džajasaro

Modrost kave

Če imaš rad sladko kavo z mlekom in je skodelica kave pred tabo pregrenka, kaj narediš? Prosiš nebeško pomoč, da jo posladka? Kriviš staro kammo in poskušaš sprejeti svojo usodo grenke kave? Vržeš kavo stran? Upam, da nič od tega. Svetoval bi, da dodaš malo sladkorja. In če je presladka, dodaj še kave ali vode.

Če veš, kako vsaka sestavina skodelice kave vpliva na njen okus, imaš podatke, ki jih potrebuješ, da jo narediš okusnejšo. Če analiziraš situacijo v svojem življenju dokler jasno ne vidiš vzrokov in okoliščin, ki tvorijo osnovo tej situaciji, imaš podatke, ki jih potrebuješ, da veš kje in v kakšni meri lahko narediš modre spremembe.

- adžan Džajasaro

Seno za konje

Kot srednješolcu so mi bila všeč dela ameriškega budističnega pesnika Garya Snyderja. Kratka pesem »Seno za konje« je imela name velik učinek. V njej star mož ocenjuje svoje življenje:

»Imam oseminšestdeset let«, je rekel,
»Pri sedemnajstih sem prvič prenašal bale sena.
Misleč, tisti dan, ko sem začel,
da bi to zagotovo sovražil početi celo svoje življenje.
In prekleto, to je natančno to, čez kar sem šel in kar sem naredil.«

To je bila ena najbolj žalostnih stvari, kar sem jih kadarkoli prebral. Razmišljanje o pesmi znova in znova je bilo, mislim, prvi korak, ki sem ga naredil proti moji končni odločitvi, da preživim življenje kot budistični menih.

- adžan Džajasaro

Opuščanje jaza

Trenutek za trenutkom ustvarjamo napačen občutek jaza z načinom, kako se povezujemo z našim telesom, občutki, spomini, zaznavanjem, mislimi, čustvi in čutnim zavedanjem.

  1. Lahko domnevamo, da so ti pojavi eno in isto z jazom, tako kot smatramo, da ni ločnice med barvo plamena in plamenom samim.

  2. Lahko smatramo, da ti pojavi pripadajo jazu na isti način, kot senca drevesa pripada drevesu.

  3. Lahko smatramo, da so ti pojavi v jazu, tako kot je dišava v cvetlici.

  4. Lahko smatramo, da ti pojavi vsebujejo jaz, tako kot skrinjica vsebuje dragulj.

Ni nam potrebno opustiti jaza. Ne obstaja nič, kar bi bilo potrebno opustiti. Opuščamo zasvojenost in navezanost, ki sta pogoja za iluzijo jaza.

- adžan Džajasaro

Počen kozarec

Optimist reče, da je kozarec napol poln. Pesimist reče, da je kozarec napol prazen. Budist reče, da je kozarec že počen.

Ko premišljamo o kozarcu, kot da je že počen, ga lahko uporabljamo brez navezanosti. Uporabljamo ga najbolj pametno in hkrati nikoli ne pozabimo njegove kratkotrajne narave. Ko na koncu poči, nismo presenečeni in ne trpimo.

- adžan Džajasaro

Dvom

Ko si se po skrbnem premisleku odločil za prakso, se ji posveti za čas, ki si si ga vnaprej določil. Šele ko je to obdobje mimo, se odloči ali boš z vadbo nadaljeval ali ne.

Med tem obdobjem ne padi v past dvoma. Lahko se pojavijo tri glavne vrste dvoma, da te preizkusijo:

  1. Ali je cilj uresničljiv?

  2. Cilj je uresničljiv, toda ali je vreden truda, ki je potreben, da ga dosežem?

  3. Cilj je uresničljiv, vreden vsakega truda, toda ali sem ga sposoben doseči?

A je stvaren? A se je vredno truditi? Lahko to dosežem?

Ko stvari postanejo težavne, opazuj, kako se um nagiba k enemu od teh načinov mišljenja. Ne potlači dvoma. Enostavno prepoznaj dvom kot dvom, prehodno mentalno stanje, in ga opusti.

- adžan Jayasaro

Dolgčas in užaljenost

Pogosto zamenjujemo naše osebne reakcije z zavedanjem objektivne stvarnosti. Ko se pritožujemo, da je kakšna stvar dolgočasna, to v resnici pomeni, da nas ta stvar dolgočasi. Ko kritiziramo, da je kaj žaljivo, to v resnici pomeni, da smo zaradi tega užaljeni. Če razumemo, da obstaja nekaj, kar je dolgočasno ali žaljivo, potem se zdi neizogibno, da moramo biti zdolgočaseni ali užaljeni. Toda če vidimo, da je občutek dolgočasja ali užaljenosti pogojen ne le s samo izkušnjo, ampak tudi z našim odgovorom nanjo, potem nam postane jasno, da sami ustvarjamo občutke, ki smo jih izbrali, čeprav nam tega ni treba.

Um, ki se hitro zdolgočasi je običajno tisti, ki je ali zasvojen z dražljaji ali preveč robat, da bi cenil prefinjene podrobnosti predmeta, ki ga izkuša. Um, ki je hitro užaljen, je tisti, ki je navezan na ideje, kaj je prav in kaj narobe. Modri ljudje si prizadevajo odpraviti te pomanjkljivosti.

- adžan Jayasaro

Sadje

Buddha je nekoč dejal, da so lahko menihi, kot sadje, razdeljeni v štiri kategorije:

Gnili od zunaj in gnili od znotraj.
Gnili od zunaj in zreli od znotraj.
Zreli od zunaj in gnili od znotraj.
Zreli od zunaj in zreli od znotraj.

To učenje nas opominja, da ne smemo takoj domnevati, da ima menih čist um, če je njegova zunanja podoba navdihujoča. Morda ga ima, lahko pa le deluje na način, za katerega upa, da mu prinese korist pri laičnih budistih. Podobno ne smemo imeti za samoumevno, da ima menih, čigar zunanja podoba nas ne navdihuje, nečist um. Morebiti ga ima, toda če ne prelamlja nobene od njegovih zaobljub, so lahko njegove neprivlačne osebne navade in obnašanje le rezultat njegove kamme. Buddha je dejal, da se lahko šele po daljšem opazovanju odločimo, ali menihova dejanja in govor kažejo na pohlep, sovraštvo ali nevednost in ali mu je modro zaupati.

- adžan Jayasaro

Kokos

Pred mnogimi leti še preden sem postal menih, sem nekaj časa živel v koči s travnato streho na indijski plaži. Nekega dne je z bližnjega drevesa padel kokos. Zelo sem si želel jesti njegovo meso in piti njegovo mleko. Na žalost pa nisem imel niti mačete niti drugega orodja, da bi ga odprl. Bolj kot sem mislil na vsebino kokosa, bolj sem postajal žejen, a sem razočaran ugotovil, da ne morem storiti ničesar. Na koncu sem moral pustiti kokos v pesku prav tam, kjer je padel. Bilo bi isto, ko bi bil tam zelen kamen.

Meso in mleko Dhamme sta dosti okusnejša in dosti bolj hranljiva kot tista iz kokosa in prodreti skozi njeno zunanjo lupino se zdi še zahtevnejše. Toda z vestno in potrpežljivo vadbo, ki sledi Buddhovi poti velikodušnosti, moralnosti in vzgoje uma lahko vsi dojamemo Buddhove besede: »Od vseh okusov na svetu je okus Dhamme najodličnejši.«

- adžan Jayasaro

Luna

Nekaj je resnično čudovitega in navdihujočega je, ko vidiš nekoga, ki je predan zasledovanju pravzaprav nepomembnih ciljev, kot sta bogastvo in moč, ko se prebudi k dragocenosti človeškega rojstva in zavzame novo smer v svojem življenju. Videti prijaznost nekoga, ki je bil običajno brezčuten ali ponižno obnašanje nekoga, ki je bil običajno izredno samoljuben je posebej ganljivo.

Ljudje se lahko spremenijo na najbolj povzdignjene načine. Ne skozi dejanje volje ali milost boga, ampak skozi potrpežljiv in inteligenten napor. Buddha je izjavil, da je videti nekoga, ki se je na ta način spremenil tako lepo, kot gledati jasno polno luno, ki se prikaže iz ozadja temnega oblaka.

- adžan Jayasaro

Tanki led

Predpostavljamo, da so tla pod našimi nogami trdna kot beton, vendar v resnici vedno hodimo po tankem ledu. V materialnem svetu ni najti prave varnosti in zatočišča. Neprestanih sprememb, ki se dogajajo, ne moremo kontrolirati in če je naše zadovoljstvo odvisno od stvari, bomo vedno le korak od trpljenja. Z opazovanjem sprememb v vseh svojih oblikah se lahko naučimo, da se pametno odzovemo na spremembe, ki nam jih daje življenje in se slepo ne odzivamo s strahom ali željami.

- adžan Jayasaro

© SloTheravada, 2018

Za vašo pozornost

Nyanatiloka - Budova beseda (knjiga v pdf)

‘Stillness Flowing: The Life and Teachings of Ajahn Chah’ by Ajahn Jayasaro is now available for download in PDF, ePUB and Mobi formats. This important work details the life and teachings of Luang Por Chah, also known as Ajahn Chah, and has been in the making for over two decades. More info.