Modrost tedna

O delovanju nerazsvetljenega uma

Na veliko načinov lahko govorimo o delovanju ali bolj natančno rečeno napačnem delovanju nerazsvetljenega uma. Lahko rečemo, na primer, da um postane »nečist« ali »omadeževan«, takoj ko se oprime mentalnih stanj, kot so »jaz« ali »moje«. Tu je poudarek na čistosti, ki postane oblatena. Lahko rečemo tudi, da um postane »prizadet« zaradi oprijemanja. Tu je poudarek na trpljenju, ki temu sledi. Kakršnekoli besede že uporabimo, ključno je, da skozi uvid, kako oprijemanje in navezanost učinkujejo na um, razvijemo močno željo, da bi se tega osvobodili. Notranja osvoboditev je mogoča le, ko dobimo globok občutek, na kakšne načine smo nesvobodni in posledično občutimo veliko žalost, ki nas strezni. Ta žalost nas vodi do neomajne odločenosti najti pot iz ječe, ki smo si jo sami naredili.

- adžan Džajasaro

Nezadovoljstvo v hrepenenju

Za različnimi oblikami bolestnega hrepenenja leži temeljno nezadovoljstvo. Zdi se nam, da je nekaj narobe s sedanjim trenutkom. Včasih se nam zdi, da nam manjka nekaj, kar moramo dobiti. Spet drugič se nam zdi, da je prisotno nekaj, kar ne bi smelo biti tu in česar se moramo znebiti. Ko se učimo biti zadovoljni s predmetom meditacije, se naučimo biti zadovoljni s sedanjim trenutkom. Ko smo zadovoljni s sedanjim trenutkom, vidimo, kako velik del našega hrepenenja, da bi nekaj dobili ali se nečesa znebili, enostavno odpade.

- adžan Džajasaro

Točno tu, točno zdaj

Kjerkoli na svetu bi utegnilo biti tvoje telo, v svojem zavedanju si vedno tu. V kateremkoli svetovnem časovnem pasu bi utegnilo biti tvoje telo, v tvojem zavedanju je vedno zdaj. Vedno znova se vrni v ta občutek točno tu, točno zdaj in kamorkoli greš, boš osvobojen občutkov zmedenosti, tesnobe in osamljenosti. Jasno zavedanje sedanjega trenutka bo tvoje zatočišče.

- adžan Džajasaro

Sočutje z modrostjo

Otrok ima rad sladkarije. Mati mu jih kupi vsak dan, ker si želi, da bi bil srečen. Ko otrok nima sladkarij, joka, kot bi bilo njegovo srce zlomljeno. Ker mati ni sposobna prenašati trpljenja svojega otroka, mu vedno najde kako sladkarijo. Po nekaj letih so otrokovi zobje vsi gnili.

Prijaznost in sočutje mora vedno voditi modrost. Z modrostjo vidimo širši kontekst človeškega obnašanja in ga motrimo s stališča zakona kamme. Vzemimo primer ljudi, ki nas še naprej goljufajo, celo po tem, ko smo jim odpustili prejšnje žalitve. Neodgovorno je, če jim dovolimo, da nadaljujejo po starem, ne da bi ustrezno ukrepali. Če ne vidijo posledic svojih dejanj, ti ljudje lahko postanejo še bolj brezbrižni in lahko ustvarijo še več slabe kamme, zaradi katere bodo morali trpeti v prihodnosti. Odgovor, ki je tako sočuten kot moder, lahko povzroči kratkotrajno bolečino za dolgotrajno dobro.

- adžan Džajasaro

Kako odgnati problem

Ni toliko sam problem tisti, ki nas moti. Gre za to, da nočemo imeti problema. Gre za občutek, da »ne bi smelo biti tako, ni pravično». Ali kakor otrok, ki joka iz srca: »Zakaj vedno jaz?«

Bolj kot se poistovetimo z mislijo: »Tega ne potrebujem v svojem življenju. Pojdi stran!« huje postaja. Bolj kot se trudimo odgnati problem, bolj ga hranimo.

Če izgubiš ključ pod vodo, bolj ko na slepo tipaš, da bi ga našel, in bolj ko mešaš blato, manjša je verjetnost, da ga najdeš. Dovoli, da voda postane mirna, potem lahko pogledaš naravnost skoznjo in jasno vidiš ključ.

- adžan Džajasaro

Sočutno dojemanje

V življenju je pomembna veščina prepoznavanje povezav.

Ko sami sebe dojemamo kot ločena bitja, se počutimo osamljeni in nesigurni. Naš um postane žrtev sebičnosti, arogance in depresije.

Ko razmislimo, da si vsa bitja brez izjeme želijo biti srečna in se bojijo trpljenja, ko razmislimo, da so vsa bitja podvržena rojstvu, starosti, bolezni in smrti, ko premišljamo o vsej prijaznosti in podpori, sprejeti skozi vse svoje življenje, odkrijemo globoke povezave.

Ko sami sebe dojemamo kot povezana bitja, vzniknejo čustva hvaležnosti in empatije. Naš um se uravnovesi, vidi jasneje in z večjim sočutjem.

- adžan Džajasaro

Skozi našo navezanost na telo

Med obredom posvečenja sprejme budistični menih od svojega učitelja prvi objekt meditacije. Ponavlja pet palijskih besed od prve do zadnje in od zadnje do prve. Te besede prevedemo kot: »lasje«, »dlake«, »nohti«, »zobje« in »koža«. Od meniha se pričakuje, da razmišlja o teh petih delih telesa kot minljivih, neprivlačnih in neosebnih, in da je to dnevna praksa do konca njegovega življenja.

Biti sposoben zaznavati lase kot samo lase, nohte kot samo nohte, zobe kot samo zobe in kožo kot samo kožo je presenetljivo močna praksa. Zareže prav skozi našo instinktivno navezanost na telo kot »jaz« in »moje«. Zaščiti nas pred vsemi reklamami, ki nas vzpodbujajo, da postanemo obsedeni s fizično privlačnostjo.

- adžan Džajasaro

© SloTheravada, 2018

Za vašo pozornost

Nyanatiloka - Budova beseda (knjiga v pdf)

‘Stillness Flowing: The Life and Teachings of Ajahn Chah’ by Ajahn Jayasaro is now available for download in PDF, ePUB and Mobi formats. This important work details the life and teachings of Luang Por Chah, also known as Ajahn Chah, and has been in the making for over two decades. More info.