Modrost tedna

Bahanje

Buddha je učil, da je želja bahati se ali manipulirati z zaznavo, ki jo imajo ljudje o nas, mentalna omadeževanost. Danes so socialni mediji močno spodbudili bahanje. Če imenujemo bahanje »deljenje«, to ne pomeni nujno, da ni več bahanje. Ravno tako ne dodajanje skromnega komentarja k bahanju.

Namera je vse. Če čutiš potrebo popraviti svojo fotografijo tako, da ji odstraniš madeže na koži, da izgledaš bolj suh ali privlačnejši, raziskuj razlog zakaj.

Pozornost ne pomeni le biti v sedanjem trenutku, pomeni zavedati se, ali so naše namere dobre ali slabe in se potem truditi opustiti slabo in vzgajati dobro.

- adžan Džajasaro

Imeti prav

Ko imaš prav glede nečesa, stvar še ni končana. Prav tako je pomembno, kako se soočaš z občutkom, da imaš prav, da te ta ne prevari. Še posebej opazuj, kakšen občutek imaš o ljudeh, ki nimajo prav in kako ravnaš z njimi.

Če nisi pozoren, ti imeti prav lahko povzroči ravno toliko problemov kot ne imeti prav.

- adžan Džajasaro

Pogojenost s situacijami

Pogosto zamenjujemo naša občutke z resničnostjo okoli nas. Rečemo »to je dolgočasno«, ko mislimo »dolgčas mi je«. Rečemo »to je depresivno«, ko mislimo »depresiven sem«.

Toda če bi bila situacija resnično dolgočasna, potem bi bili vsi zdolgočaseni. Nekatere ljudi pa ne dolgočasijo situacije, ki se nam zdijo dolgočasne in nekateri celo uživajo v njih. Pomembno je prepoznati, da naše stanje uma ni le neizogibni odsev zunanje situacije. Sposobni smo izuriti naš um do točke, ko nismo več pogojeni s situacijami, v katerih se najdemo.

- adžan Džajasaro

Kaj je bistveno?

Buddha je učil, da modri ljudje razumejo, kaj je bistveno v življenju in kaj ni bistveno. Pozornost posvetijo temu, kar je bistveno in za nebistveno porabijo tako malo časa, kot je le mogoče.

Po drugi strani nespametni ljudje napačno presodijo bistveno kot nebistveno in nebistveno kot bistveno. Na primer meditacijo omalovažujejo kot nebistveno in kot izgubo časa. Čas in denar imajo za nujna pri njihovi banalni gonji po uživanju.

Prvi korak na Buddhovi poti osvoboditve se ne začne s preskokom v veri. Začne se, ko začnemo spraševati iskrena vprašanja o življenju: »Kaj je bistveno?«, »Kaj ni bistveno?«

- adžan Džajasaro

Življenska vodila

Buddha je učil, da tisti, ki se vzdržijo ubijanja, jemanja, kar ni dano, neprimernega spolnega vedenja, laganja in jemanja snovi, ki omamljajo, omogočijo neizmernemu številu bitij svobodo pred strahom, sovraštvom in trpljenjem. Posledično bodo tudi sami uživali brezmejno svobodo pred strahom, sovraštvom in trpljenjem.

Vodila niso zapovedi. V budističnem učenju ni vere v nadnaravno moč, ki nagradi dobro in kaznuje slabo. Vzdržati se zgoraj naštetih petih vrst slabe kamme postane naravno za tiste, ki iskreno gojijo modrost in sočutje.

- adžan Džajasaro


 

Nebeški čas

Bolj kot so naša čustva intenzivna, večja je razlika med časom, kot ga izkusimo, in časom, ki ga izmeri ura. Ko trpimo se lahko ena minuta zdi kot ura. Ko smo srečni, se lahko ura zdi kot minuta.

Veliko laičnih budistov si pridobiva zasluge, da bi dosegli ponovno rojstvo v nebeškem kraljestvu. Pravijo, da je življenjska doba bitij v nebeškem kraljestvu veliko milijonov let. Toda to je čas, ki ga meri ura. V izkušnji nebeškega bitja se to lahko zdi kot zelo kratek čas. Z dobrimi dejanji si prizadevati za ponovno rojstvo v nebeškem kraljestvu ni ravno napačno, je pa kratkovidno. Ko se naš čas v nebesih izteče, ostane pravo delo opuščanja omadeževanosti. Nebesa so le zelo prijeten počitniški kraj.

- adžan Džajasaro

Kapljica rose

Kakor bo kapljica rose na konici travne bilke hitro izpuhtela, ko vstane sonce, točno tako je človeško življenje kot kapljica rose.

Kakor bo na vodi narisana črta hitro izginila, točno tako je človeško življenje kot na vodi narisana črta.

Kakor se gorski potoček, ki hitro teče, ne bo niti za kratek hip ustavil na mestu, točno tako je človeško življenje kot gorski potoček.

Tak način razmišljanja o resnici minljivosti v nas vzbuja občutek nujnosti. Le z vadbo Dhamme lahko damo našemu življenju pravi smisel in cilj.

- adžan Džajasaro

© SloTheravada, 2017

Za vašo pozornost

Lahko si naložite koledar "Forest Sangha" za leto 2017 v pdf obliki na tej povezavi.

Printano kopijo pa dobite v samostanu Samanadipa.

Menihovi zapisi (bh. Hiriko)